A nyugdíjasok és az iskolások utazási kedvezményeit eltörölték, hogy otthon maradjanak – tudunk meg egy trükkös moszkvai megoldást a karantén betartatására Oleg Litkintől. Az orosz sportújságíróval beszélgettünk arról, hogyan élnek és miként gondolkodnak a moszkvaiak az Oroszországot is sújtó koronavírus-járvány idején. Mikor jártál utoljára a Vörös téren? Nagyon régen nem voltam. Azt mondják, teljesen üres. Senki nincs. Abszolút senki. Sportszerkesztőségben dolgozol Moszkvában. Mi változott a munkahelyeden a járvány megjelenése óta? Annyi változott, hogy a legtöbben átváltottak távmunkára. Néhányan viszont bejárnak, nem kötelező, de nem is tiltják. Amúgy meg alig van sportesemény, alig van munka. Senkit nem rúgtak ki? Nálunk nem. Amennyire tudom, a világjárvány idejére megtiltották az alkalmazottak elbocsátását a legtöbb helyen. Más kérdés, hogy a vállalkozások tönkremennek bevétel híján, ott muszáj lehúzni a rolót. Milyenek a város hétköznapjai mostanság? Hogy funkcionál a legendás moszkvai tömegközlekedés? Mivel ritkán hagyom el a lakást, nem látom a teljes képet. Arra viszont konkrétan emlékszem, hogy utoljára március 28-án használtam a metrót. A rendszer egyébként működik, de eléggé megváltozott. Például az MCK (a szabadtéri metró – mint nálunk a HÉV – óriásgyűrűje) két órával korábban indul. Nagyon ravasz. Nem lett volna egyszerűbb megtiltani? A „trükknek” az volt a célja, hogy megakadályozza a munka nélküli nyugdíjasokat a fölösleges utazgatásban. Az egyszerű tilalmat technikailag lehetetlen kivitelezni. Nem strázsálhatnak rendőrök minden állomáson a bliccelő nyugdíjasokra vadászva. Moszkvában amúgy rengeteg nyugdíjas dolgozik. Őket fizetett szabadságra kellett küldeni, és ha ennek ellenére bejárnak, akkor a munkáltató fizeti az utazást. Mi a helyzet a dolgozó korcsoporttal? Vagy például az autózással? A tömegközlekedéshez elektronikus engedélyt kell beszerezni. Ez két perc, utána indulhatsz munkába a metrón vagy a villamoson. Egy- és többnapos engedélyek léteznek, az utóbbiak a dolgozók számára, akiknek igazolni kell a munkaviszonyt. Nekem is van, bár még egyszer sem használtam. Regisztrálni kellett az interneten keresztül, megadni az adataimat, például az útlevél számát. A moszkvai adminisztráció talán egyetlen jelentős bakija épp az elektronikus rendszer bevezetésekor történt, április 15-én. A rendőrség ellenőrizni kezdte az engedélyeket a metró bejáratánál. Hatalmas sorok jöttek létre, vagyis növekedett a fertőzés veszélye. A polgármester azonnali intézkedéseket hozott, és egy órán belül helyreállt a rend. Bevezettek egy elektronikus rendszert az autóhasználatra is. A rendőrség a rendszámtábla alapján követi a nyilvántartásban, hogy ki rendelkezik engedéllyel. Ezen kívül szükség van az útleveledre, akár a telefonodra mentve. Ha a dokumentumok rendben vannak, akkor nincs korlátozás az országban utazásra. Viszont nagyon fontos, és ez a tömegközlekedésre és az autóhasználatra is vonatkozik: ha otthonról bevásárolni vagy a gyógyszertárba indulsz, avagy a dácsába mész, akkor öt órával a vásárlás vagy utazás előtt engedélyt kell szerezned. Ez megint csak fél perc, de része a rendszernek. Az autóban csak azonos lakcímre bejelentett moszkvaiak ülhetnek. Ha például a haverjaiddal utazol a dácsádra és elkapnak, akkor meg fognak büntetni. A magyarok kedvelik az oroszokról szóló sztereotípiákat. Olvastam például, hogy ha valaki megszeg egy szabályt a járványhelyzet alatt, börtönbe kerül. Igaz ez? Nem. Csak bírságrendszer létezik. Az első jogsértés – 5 ezer rubel (22 ezer forint). Azokat, akik tudatosan megsértik a karantént és megfertőznek más embereket, természetesen büntetőjogi felelősségre vonhatják. Tudomásom szerint eddig még senkit sem börtönöztek be. Sőt, a fizetés sem történik meg helyben, tehát a korrupció területe szűkül. Mennyire veszik komolyan a moszkvaiak a koronavírust? Nehéz kérdés. Egyrészt az emberek meglehetősen képben vannak és fegyelmezettek. A sajtó is alaposan beijesztette őket. Általában megértik, hogy az intézkedések és a kellemetlenségek szükségesek. Édesapám erre a legjobb példa, aki hamarosan 86 éves lesz. A járvány során még a lábát sem tette ki az utcára, önkéntesek szolgáltatásait használja, ráadásul nekem is folyton telefonál, hogy vigyázzak magamra. De az is igaz, hogy sokakban nem tudatosult, mennyire veszélyes ez a vírus. Oroszország hatalmas. Az egész országban hasonló korlátozások vannak? Nyolcvanöt régiónk van, mindegyiknek megvannak a sajátosságai. A járványügyi helyzettől függően vezetnek be rendelkezéseket, külön-külön. Moszkva viszont az ország kapuja, egy metropolisz, így a legtöbb fertőzés itt történik. Azt is el lehet mondani, hogy a moszkvai kórházak jobban felszereltek. Több lehetőség van a járvány kezelésére. És mivel fontos volt korlátozni a vírus terjedését az ország egész területén, ezért szigorú intézkedéseket vezettek be a fővárosban. Külföldről sokan kritizálják Putyint, nagyjából mindenért. Szerinted hogy kezeli a válságot? Úgy látom, az értékelésre jó kritérium, hogy Oroszországban az egyik legalacsonyabb a halálozási arány Európában. A legtöbb tesztet is Oroszországban végezték el – több mint kétmilliót. Ez van. Ha a véleményem érdekes, akkor úgy gondolom, hogy az ország vezetésének a járványpolitikája rendben van. Rendszeres a tájékoztatás? Mit mondanak, mikor lesz vége ennek az egésznek? Rengeteg információt kapunk. Az ország és a városok vezetői, meg a szakemberek is folyton nyilatkoznak. Úgy próbálják átadni az információkat, hogy ne okozzanak pánikot a társadalomban; másrészt az emberek nem lazsálhatnak, tehát néha rájuk kell ijeszteni. Az előrejelzések különbözőek, de a legtöbb egyetért abban, hogy május végére jobbra fordulnak a dolgok. Mire van lehetőség? Mennyire mozoghatsz szabadon? Nincs áruhiány? Kibírhatatlan, hogy nincs nyitva fodrászat. Egy darab sem. Az élelmiszerboltok és a gyógyszertárak bezzeg elérhetőek, de minden más bezárt, tehát értelme sem lenne ide-oda mászkálni. De komolyra fordítva: egyetértek azzal, hogy inkább unatkozom otthon, mint az intenzíven.